Header

Pagina titel

Blessures

Wandelen is volgens de deskundigen de sport bij uitstek om op een verantwoorde en ontspannen wijze de conditie te verbeteren, zonder daarbij een groot blessure-risico te lopen.

Wandelen is natuurlijk niet helemaal gevrijwaard van blessure risico. Een te fanatieke start, het gebruik van verkeerde schoenen, het lopen in een verkeerde houding kan de kans op een blessure vergroten. 
Wandelen is een sport waarbij weinig piekbelastingen op het lichaam uitgeoefend wordt, maar dat wil niet zeggen dat men geen blessure op kan lopen. Het is daarom van belang om op een aantal punten te letten om blessures te voorkomen.  Houding, het is belangrijk dat u ontspannen, rechtop loopt. Plaats de voeten recht naar voren en wikkel uw voeten goed af. Laat u armen ontspannen meegaan met het wandeltempo.  Warm worden: ga nooit te snel van start, loop eerst een rustig tempo, geeft de spieren de gelegenheid warm te worden. 

Blaren: een van de meest voorkomende euvels is de blaar; loop uw nieuwe schoenen daarom goed in, ga niet direct met nieuwe schoenen een tocht wandelen, dit kan uw plezier behoorlijk bederven.

Advies: wanneer u last heeft van een blessure, neemt eerst rust, wanneer het niet overgaat of wanneer de blessure terugkomt, raadpleeg dan uw arts. Wacht hier niet te lang mee!